Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/11458/6170
Title: | Liderazgo directivo y su relación con la gestión pedagógica en los docentes de la I.E. N° 00616, Naranjillo, 2023 | Authors: | Flores Cruz, Carlos Alberto Tantalean Regalado, Jose Cleider |
Keywords: | Liderazgo Liderazgo directivo Gestión pedagógica |
Issue Date: | 25-Sep-2023 | Publisher: | Universidad Nacional de San Martín. Fondo Editorial | Source: | Tantalean -Regalado, J. C.(2023). Liderazgo directivo y su relación con la gestión pedagógica en los docentes de la I.E. N° 00616, Naranjillo, 2023.Tesis para optar el grado de Académico de Maestro en Ciencias de la Educación con mención en Gestión Educativa. Facultad de Educación y Humanidades, Universidad Nacional de San Martín, Tarapoto, Perú. | Abstract: | Liderazgo directivo y su relación con la gestión pedagógica en los docentes de la I.E. N° 00616, Naranjillo, 2023
El liderazgo directivo es una práctica esencial para la organización actualmente. Los cambios acelerados requieren un análisis particular en cada circunstancia, este se logra con el alineamiento y movilización a los individuos y equipos de trabajo de modo significativo para cumplir con los objetivos institucionales: visión, misión y valores; las características para comprender la gestión pedagógica se realiza mediante tres aspectos: planificación, ejecución y evaluación de los maestros; ante dicha meta se propuso la finalidad general de “determinar la relación entre el liderazgo directivo con la gestión pedagógica en los docentes de la I.E. N° 00616, Naranjillo, 2023”. El estudio se encuadró bajo un proceso cuantitativo, de tipo básico, y nivel descriptivo; se aplicó cuestionarios para medir el liderazgo directivo y la gestión pedagógica. Se concluyó que el “liderazgo directivo” fue regular con el 73%, alto con 19% y bajo con 8% y la gestión pedagógica se percibió como alta con 94% y medio con 6%; la relación entre el liderazgo del directivo con la dimensión planificación es positiva muy baja (rho= 0,006); los mismo se evidenció con la ejecución (rho = 0,051), caso similar con la evaluación (rho = 0,348); por otro lado el liderazgo del directivo consultivo y la gestión pedagógica fue positiva muy baja (rho = 0,133) , con el participativo fue positiva moderada (rho = 0,444), y con el arrojó como positiva muy baja (rho = 0,118); datos que permitieron determinar que la relación entre el liderazgo del directivo laisser faire con la gestión pedagógica es negativa moderada con un valor de rho = -0,042, y la relación entre el liderazgo del directivo con la gestión pedagógica es positiva muy baja con un valor de rho = 0,110. Directive leadership and its relationship with pedagogical management in teachers of the I.E. No. 00616, Naranjillo, 2023 Management leadership is an essential practice for the organization today. The accelerated changes require a particular analysis in each circumstance, this is achieved with the alignment and mobilization of individuals and work teams in a meaningful way to meet the institutional objectives: vision, mission and values; the characteristics to understand the pedagogical management is done through three aspects: planning, execution and evaluation of teachers. Therefore, the main objective is “to determine the relationship between managerial leadership with pedagogical management in teachers of the I.E. N° 00616, Naranjillo, 2023”. The study was framed in a non-applied quantitative research, with correlational design, and the following instruments were applied: Managerial leadership and pedagogical management questionnaire. It is concluded that “managerial leadership” reached a medium level with 73%, high with 19% and low with 8%, and pedagogical management obtained a high level with 94% and medium with 6%. The relationship between the manager's leadership and the planning dimension is very low positive with a value of rho = 0.006, the relationship between the manager's leadership and the execution dimension is very low positive with a value of rho = 0.051, the relationship between the manager's leadership and the evaluation dimension is low with a value of rho = 0.348, the relationship between the manager's consultative leadership and the pedagogical management is very low positive with a value of rho = 0.133, the relationship between participative managerial leadership and pedagogical management is moderate positive with a rho value = 0.444, the relationship between impositional managerial leadership and pedagogical management is very low positive with a rho value = 0.118, the relationship between "laisser faire" managerial leadership and pedagogical management is moderate negative with a rho value = -0.042, and the relationship between managerial leadership and pedagogical management is very low positive with a rho value = 0.110. |
URI: | http://hdl.handle.net/11458/6170 |
Appears in Collections: | (Mg.) Maestría en Ciencias de la Educación con Mención en Gestión Educativa |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
MAEST.GEST.EDUC. - José Cleider Tantaleán Regalado - 01. 10.2024._compressed.pdf | 1.52 MB | Adobe PDF | View/Open | |
Formato de Autorización NO EXCLUSIVA_compressed.pdf | 127.65 kB | Adobe PDF | View/Open | |
LIDERA~1_compressed.pdf | 3.41 MB | Adobe PDF | View/Open |
Google ScholarTM
Check
This item is licensed under a Creative Commons License