Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11458/4708
Title: Compromiso parental y actitudes hacia la inclusión educativa de niños con discapacidad intelectual de la Región San Martín, 2021
Authors: Bardales Zapata, Efrain De La Cruz
Grandez Sangama, Jhon Elvis
Keywords: Accesibilidad
Actitud
Compromiso de los padres
Educación especial y educación educativa
Issue Date: 17-Nov-2022
Publisher: Universidad Nacional de San Martín. Fondo Editorial
Source: Grandez -Sangama, J. E. (2022). Compromiso parental y actitudes hacia la inclusión educativa de niños con discapacidad intelectual de la Región San Martín, 2021. Tesis para optar el grado de Licenciado en Educación con mención en Idiomas Extranjeros con especialidad en Inglés - Alemán. Facultad de Educación y Humanidades, Universidad Nacional de San Martín, Tarapoto, Perú.
Abstract: El trabajo de investigación denominado: Compromiso parental y actitudes hacia la inclusión educativa de niños con discapacidad intelectual de la Región San Martín, 2021, tuvo como objetivo general, determinar la relación entre el nivel de compromiso parental y actitud hacia la inclusión educativa de niños con discapacidad intelectual de la Región San Martín, 2021, para lo cual se hizo uso del diseño descriptivo correlacional, estará conformada por 105 padres de familia con niños con discapacidad intelectual. Para identificar el compromiso parental se aplicó la escala del mismo nombre, que presenta 24 ítems y se valora de 0 a 6 puntos, y para evaluar la actitud hacia la discapacidad intelectual, se utilizó una encuesta de actitudes, que consta de tres dimensiones: afectiva, asistencial y social. Se encontró que existe el nivel de compromiso parental de padres de niños con discapacidad intelectual, siendo el nivel medio el de mayor porcentaje con 58,1% y el de menor presencia el nivel alto con 17,1%. Se encontró, la relación entre el nivel de compromiso parental y la dimensión afectiva de la actitud hacia la inclusión educativa, es significativa, siendo el chi cuadrado encontrado 64,894 y el tabular 9,49. A su vez, la relación entre el nivel de compromiso parental y la dimensión asistencial, es significativa con 56,759 el chi calculado y el chi tabular con 9,49 y la dimensión social, siendo el chi calculado con 99,929 superior al chi cuadrado tabular con 9,49. Se concluye que el nivel de compromiso parental y actitud hacia la inclusión educativa de niños con discapacidad intelectual de la Región San Martín, 2021, siendo esta significativa.
The general objective of the research work entitled: "Parental commitment and attitudes towards the educational inclusion of children with intellectual disabilities in the San Martín Region, 2021", was to determine the relationship between the level of parental commitment and attitudes towards the educational inclusion of children with intellectual disabilities in the San Martín Region, 2021. For this purpose, a descriptive correlational design was used, and the sample was made up of 105 parents of children with intellectual disabilities. In order to identify parental commitment, the scale of the same name was applied, which consists of 24 items and is rated from 0 to 6 points, and to evaluate the attitude towards intellectual disability, an attitude survey was used, which consists of three dimensions: affective, assistance and social. It was found that there is a level of parental involvement of parents of children with intellectual disabilities, with the medium level being the highest percentage with 58.1% and the lowest level being the high level with 17.1%. The relationship between the level of parental commitment and the affective dimension of the attitude towards educational inclusion was found to be significant, with a calculated chi-square of 64.894 and a tabular chi square of 9.49. In turn, the relationship between the level of parental commitment and the caring dimension, is significant with 56.759 for the calculated chi and with 9.49 for the tabular chi as well as the social dimension, being the calculated chi with 99.929 higher than the tabular chi-square with 9.49. It is concluded that the level of parental commitment and attitude towards the educational inclusion of children with intellectual disabilities in the San Martin Region, 2021, is significant.
URI: http://hdl.handle.net/11458/4708
Appears in Collections:(Lic.) Educación con mención en Idiomas Extranjeros con especialidad en Inglés - Alemán

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
IDIOMAS - JHON ELVIS GRANDEZ SANGAMA.pdf1.64 MBAdobe PDFView/Open
IDIOMAS Formato NO EXCLUSIVO Jhon Elvis Grandez Sangama.pdf1.17 MBAdobe PDFView/Open
Reporte TURNITIN.pdf7.02 MBAdobe PDFView/Open
Show full item record

Google ScholarTM

Check


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons